Frisbeegolf

FRISBEEGOLF

Kotkan Petäjäsuolla on laadukas ja suosittu 20-väyläinen frisbeegolfrata

Ensin tarvitaan ajatus ja tavoite

Kotkan Ladun Raimo Karjalaisella oli jo viisi vuotta sitten vireillä idea frisbeegolfradasta. Keväällä 2015 Suomen Latu lahjoitti koreja uusien frisbeegolfratojen pesämunaksi. Kotka haki viiden korin settiä ja Karjalainen uskoi itse pystyvänsä myymään paikallisille yrityksille 4 koria lisää. Tältä pohjalta polkaistiin iso ratahanke käyntiin.

Radan rakentamien aloitettiin Petäjäsuolla keväällä 2015 ja 9-väyläisen radan avajaisia heitettiin saman vuoden heinäkuussa. Kesällä 2016 rataa jatkettiin vielä 11 väylällä. Rata on kaikkiaan 4,5 km pitkä ja väylien pituus vaihtelee 59:n ja 216 metrin välillä.12 koria on sijoitettu metsäisille väylille ja 8 koria avoimeen maastoon.

Kukaan ei tee rataa yksin

Radan tekeminen aloitettiin sopimalla maankäytöstä Kotkan kaupungin ja kahden yksityisen maanomistajan kanssa. Radan rakentaminen vaati noin 2 000 talkootuntia. Näistä konetyötunteja oli noin 40. Talkooporukan ydin muodostui Kotkan Ladun vapaaehtoisista, lisäksi turvapaikanhakijat auttoivat risutalkoissa. Kaupungin puistotoimi kuljetti risut haketettavaksi ja sorat saatiin kiviainesyhtiöltä. Peltoalueet kunnostettiin jatkuvasti niittämällä nurmikoksi.

Radan ylläpidosta vastasi vuoteen 2020 asti Kotkan Latu, jonka jälkeen se siirtyi Frisbeekotkat ry:lle.

Harrastajat mukana suunnittelussa

Hankkeen alussa Kotkan Latu kyseli paikallislehdessä frisbeegolfin harrastajia mukaan radan suunnitteluun. Lehti-ilmoituksesta alkoi hyvä yhteistyö Haminan Frisbeegolf ry:n kanssa. Sieltä löytyi myös radan pääarkkitehti, Fabrizio Ferrara.

Ferraran ja Karjalaisen mukaan radan suunnittelussa oli kolme keskeistä tavoitetta: 1) sen tulee tarjota onnistumisen mahdollisuuksia aloittelijoille ja 2) haastetta kokeneille heittäjille. Lisäksi 3) katsojille pitää olla paikkoja, joista peli näyttää hienolta.

Petäjäsuon rata on saanut hyvää palautetta ja siellä järjestetään säännöllisesti viikkokilpailuja ja isompiakin kisoja. Ferraran mukaan pelillisesti radan suunnittelussa on tärkeää muistaa:

1. Turvallisuus. Radan on oltava kokonaisuus, jossa ei ole toisiaan risteäviä väyliä. Tiet ja polut on mahdollisuuksien mukaan pidettävä pelialueen ulkopuolella.
2. Hyvät merkinnät ja opasteet. On tärkeää, että pelaajat tietävät aina mihin mennä. Väyläopasteet on merkitty puihin. Korien luona on aina kartta seuraavasta tiistä. Parkkipaikalla on ratakartta.
3. Väylien monipuolisuus. Monipuolisuus tarkoitta ylä- ja alamäkiä ja rysty- ja kämmenpuolelta heitettäviä väyliä.
4. Ylläpito ja viihtyisyys. Laadukas ja jatkuva kunnossapito on turvallisuus- ja viihtyisyystekijä, mutta vaatii jatkuvaa panostusta. Kävijäpalautteen avulla ylläpitoa parannetaan jatkuvasti.
Kotkan Ladun frisbeegolfrata on malliesimerkki siitä, kuinka laadukas ja hyvin ylläpidetty ulkoilupaikka tuo käyttäjiä. Kaikissa olosuhdehankkeissa pitäisi muistaa, että työ pitää tehdä laadukkaasti, ei vain roiskaisemalla. Jo 9-väyläinen, monipuolinen ja hyvin ylläpidetty frisbeegolfrata palvelee hyvin harrastajia ja lähiseudun asukkaita arkiharrastuspaikkana. Kaikkien ratojen ei tarvitse olla erityisen pitkiä. Riittää, että se mikä tehdään, tehdään helposti saavutettavaan paikkaan ja laadukkaasti.

Petäjäsuon Frisbeegolfrata

Klikkaa kuvaa suurentaaksesi karttaa.


Talvi- tai yöfrisbeegolf ei eroa kesällä tai valoisalla pelatusta mitenkään, mutta ohessa muutamia vihjeitä, miten homma hoituu mukavammin.

TALVIFRISBEEGOLF

1. Säilytä kiekot kylmässä, niin pakkaslumi ei juurikaan tartu kiekkoihin.


2. Koskemattomasta lumipinnasta kiekot löytyvät kohtuullisen helposti, mutta varmuudeksi kiekkoihin voi kiinnittää (teipata tai liimata) 30-50cm pitkän pätkän värikästä lahjanarua, jolloin lumeen uponnut kiekko löytyy helpommin. Kiekon päällä keskellä lienee paras paikka kiinnitykselle.


3. Jos tiiauspaikat ovat jäisiä, nastaT kenkien pohjissa auttavat jonkun verran. Eivät kuitenkaan muuta talvea kesäksi, joten vammojen välttämiseksi kannattanee vauhtia hieman vähentää. Muualla kuin tiiltä heitetäessä hanki usein estää vauhdinoton joka tapauksessa, joten vauhditta heittämisen opettelu voi olla joka tapauksessa edessä.

YÖFRISBEEGOLF

1. Kiekon pohjaan voi kiinnittää ledivalon. Saatavilla on myös tarkoitukseen suunniteltuja, ruuveilla kiinnitettäviä valoja, mutta painon vuoksi ne muuttavat kiekon lento-ominaisuuksia enemmän. Ainakin Innovalla on myös itsevalaisevia kiekkoja, jotka ”ladataan” ennen heitoa esimerkiksi taskulampulla, mutta niiden valovoiman ja valon kesto ovat melko pieniä.


2. Myös koreihin kannattaa asentaa valot (ledvalot tai vaikkapa taskulamput), koska on vaikeaa heittää kohteeseen, jota ei näy. Samasta syystä voi valaista muitakin tärkeitä pisteitä kuten pakolliset kierrot (mandot).